مرکز خدمات فناوری و تجاری‌سازی

معرفی

مرکز خدمات فناوری و تجاری­ سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) در جهت تسهیل و نظام ­مند کردن فرایند انتقال فناوری و تجاری ­سازی ایده ­ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه و همچنین پیاده­ سازی و نهادینه کردن فرایند نوآوری، با بهره­ مندی از اساتید توانمند، دانشجویان خلاق و شرکت­های فعال و صنعتی تاسیس شده است و در راستای سیاست­های علمی، صنعتی و فناوری کشور و مطابق با برنامه راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه، خدمات فناورانه را به شرکت­های داخل و خارج دانشگاه و صنایع ارائه می­ نماید.

اهداف:

  • تجاری­ سازی دستاوردهای پژوهشی اساتید و دانشجویان
  • پیاده ­سازی و نهادینه کردن فرایند نوآوری
  • نظام­ مند کردن فرآیند انتقال فناوری و تجاری ­سازی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • مشارکت با سرمایه ­گذاران خصوصی و دولتی در طرح­­ها و ایده­ های دانشگاه
  • بازاریابی و توسعه بازار شرکت­ها
  • ایجاد ساختاری برای شناسایي، رصد و توسعه فناوری و تولید محصولات دانش بنیان

امکانات و خدمات

مرکز خدمات فناوری و تجاری­ سازی در راستای نیل به اهداف، خدمات خود را از طریق شرکت­های همکار و 4 دفتر ارائه می­نماید:

1- دفتر تجاری­ سازی

یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعه تکنولوژی در کشورهای صنعتی توجه به فرایند تجاری ­سازی نتایج تحقیقات داخلی آن کشورها بوده است. عدم توانایی لازم جهت تجاری­ سازی و پیاده ­سازی دستاوردهای پژوهشی در محصولات و فرایندهای جدید و عرضه آن ها به بازار یکی از نقاط ضعف عمده کشورهای در حال توسعه در فرایند صنعتی شدن می­باشد. در این کشورها ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از طریق مدیریت تحقیق و توسعه، خلق درون­زای تکنولوژی، تجاری ­سازی و تکمیل چرخه تحقیقات تا بازار به علت نبود تعاملات لازم جهت همکاری­ های اثربخش سه جانبه عملاً با مشکلات عدیده­ ای مواجه است.

با توجه به پتانسیل­های موجود در دانشگاه و مدیریت فناوری و توسعه نوآوری (از جمله ایده­های فناورانه اساتید و دانشجویان، هسته ها و واحدهای فناور مستقر در شتابدهنده­ها و SME های مستقر و غیر مستقر وابسته) و در جهت نیل به دانشگاه نسل سوم، دفتر تجاری ­سازی فناوری در مرکز خدمات فناوری و تجاری­ سازی شکل گرفته است.

هدف از ایجاد دفتر تجاری ­سازی در مرکزخدمات فناوری و تجاری­ سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت خاص هدایت و تجاری ­سازی فعالیت­ها و ایده­ های نوآورانه صاحبان ایده، کسب و کارهای نوپا، کسب و کارهای نیمه صنعتی و صنعتی در راستای سیاست­های علمی و فناوری کشور می­باشد، به صورتی که حقوق مادی و معنوی آن ها حفظ و حراست گردد و در مقیاس بزرگتر به شکل­گیری و بقای فعالیت­های نوآورانه کمک گردد تا چرخه نوآوری در دانشگاه (از ایده تا بازار) تکمیل شود.

خدمات دفتر تجاری سازی:

  • خدمات سرمایه ­گذاری و ارائه تسهیلات، ضمانت نامه و غیره برای شرکت­ها
  • مشارکت با سرمایه­ گذاران خصوصی و دولتی جهت سرمایه­ گذاری در طرح­ها و ایده ­های دانشگاه
  • ارزش­گذاری دستاوردهای پژوهشی و فناوری جهت انتقال به متقاضیان و ارائه مشاوره­ های لازم در این خصوص
  • خدمات حقوقی فرآیند انتقال فناوری به شرکت­ها جهت حفاظت از منافع آن­ها
  • خدمات لازم جهت ثبت، حفاظت از مالکیت فکری و فروش دارایی­ های معنوی حاصل از فعالیت­های تحقیقاتی
  • خدمات امکان­سنجی و تدوین طرح کسب و کار
  • خدمات بازاریابی و توسعه محصول
  • شناسایي، رصد و توسعه فناوری و تولید محصولات دانش ­بنیان

2- دفتر ممیزی و ارزیابی فناوری

توجه به تکنولوژی و برنامه ­ریزی صحیح در راستای به کارگیری آن در تولید محصولات و از بین بردن شکاف­های فناورانه به منظور ارتقا سطح تکنولوژی اهمیت بالایی دارد. لذا ممیزی فناوری جهت کمک به تصمیم ­گیری و برنامه ­ریزی در این خصوص مورد توجه قرار می­گیرد. از طرفی به دلیل محدودیت منابع جهت سرمایه­ گذاری و هزینه ­های بالای تحقیق و توسعه تکنولوژی، تصمیم ­گیری در خصوص میزان سرمایه مورد نیاز و چگونگی سرمایه­ گذاری نیز اهمیت بالایی دارد. از اين رو ارزيابي فناوري به عنوان يکي از مناسب­ترين ابزارها براي کمک به اين نوع تصميم­ گيري­ ها باید مورد توجه جدي قرار گرفته و مورد استفاده مديران و سياست­گذاران دانش و فناوري باشد.

هدف از ایجاد دفتر ممیزی و ارزیابی فناوری در مرکز خدمات فناوری و تجاری ­سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ممیزی و ارزیابی فعالیت­ها و ایده­های نوآورانه صاحبان ایده، کسب و کارهای نوپا، کسب و کارهای نیمه صنعتی و صنعتی با رویکرد بهبود کمی و کیفی عملکرد به منظور ارتقا سطح تکنولوژی آن­ها و کمک به تصمیم­ گیری و  تعیین ارزش تکنولوژی می­ باشد.

خدمات دفتر ممیزی و ارزیابی فناوری:

  • ارزیابی و عارضه ­یابی فناوری، ساختار و فرآیندها
  • تعیین سطح تکنولوژی
  • ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه­ بندی شرکت­ها
  • تجزیه و تحلیل نیازهای صنعت و ایجاد زمینه برای رفع نیازمندی­های تحقیق و توسعه­ای شرکت­ها و صنایع در حال فعالیت
  • حل فناورانه مسائل

3-دفتر مشاوره و آموزش

هدف از ایجاد دفتر مشاوره و آموزش در مرکز خدمات فناوری و تجاری ­سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، توانمندسازی اساتید و دانشجویان، آموزش کارآفرینان و مدیران شرکت‌های SME، آشنایی با دنیای کسب و کار و هدایت آنها به سمت کسب مهارت‌های لازم (مهارت‌های قبل، در حین و بعد از راه اندازی کسب وکار) به منظور بالا بردن میزان موفقیت و کاهش ریسک‌های تجاری می‌باشد.

خدمات دفتر مشاوره و آموزش:

  • خدمات مشاوره و مدیریتی شامل مباحث مالی، بیمه، مالیات، اظهارنامه و دانش بنیان
  • توانمندسازی شرکت­ها در حوزه­ های مدیریتی
  • خدمات و مشاوره در فرآیند تبدیل ایده به محصول

4-دفتر خدمات پیشرفته و بین­ الملل

هدف از ایجاد دفتر خدمات پیشرفته و بین ­الملل در مرکز خدمات فناوری و تجاری ­سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ارائه خدمات بین­ الملل به شرکت­ها، اساتید و کارآفرینان می­باشد.

خدمات دفتر پیشرفته و بین­الملل:

  • امور مربوط به صادرات و واردات
  • خدمات مالکیت فکری بین ­الملل
  • بازاریابی و توسعه بازار بین­ المللی