سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد؛ نقش موثر تدریس یاران در ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان

 | تاریخ ارسال: 1402/11/25 | 


سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد؛
نقش موثر تدریس یاران در ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان

 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش دانشجویان ممتاز(تدریس یاران) در ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان را موثر توصیف کرد و گفت: کلاس‌های تدریس یاران ما باید با یک نظم و برنامه مشخصی ارائه شود و تلاش شود تا کمبودهای درسی برخی از دانشجویان در این کلاس‌ها جبران شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر علیرضا رهایی  در نشست تدریس یاران و مدرسان دروس عملی ضمن بیان این مطلب جایگاه علمی این دانشگاه در کل کشور را جایگاهی تعریف شده دانست و اظهار کرد: همه ما در اخبار رسانه‌ای مشاهده می کنیم که دانشگاه صنعتی امیرکبیر هر ساله در نظام رتبه بندی جهانی در مجموع رشته‌های فنی و مهندسی در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه‌های اول یا دوم را از آن خود کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته در دو نوع از رتبه بندی‌های بین المللی رتبه اول را کسب کرد. همچنین در نظام رتبه‌بندی ای اس ای نیز در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور موفق به کسب مقام اول شد. بنابراین این جایگاه علمی باری را بر دوش همه ما ایجاد می کند که باید بتوانیم ضمن حفظ موفقیت علمی فعلی، ارتقایی نیز در جایگاه علمی دانشگاه داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: بار درسی در دانشکده‌های این دانشگاه در رشته‌های فنی و مهندسی که همه ما مشغول به تحصیل در این رشته‌ها هستیم، بار سنگینی است. لذا دانشگاه صنعتی امیرکبیر از گذشته تدبیری در این زمینه داشته است و این امر در سایر دانشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت، آن این بود که بتوانیم از کمک جمعی از دانشجویان ممتاز استفاده کنیم تا به عنوان تدریس یار به اساتید در ارائه دورس کمک کنند. بر این اساس اجرای این برنامه قطعی است چرا که با توجه به حجم دروس امکان اینکه بتوان مباحث را به صورت تشریحی و با جزییات بیان کرد همچنین تمرینی در این دروس حل شود، فراهم نیست، به همین جهت نقش تدریس یار در این زمینه جایگاه مهم و مکمل ارائه دروس است.
دکتر رهایی همچنین خاطر نشان کرد:  اگر دانشجو نتواند از کلاس‌های تدریس یار بهره خوبی ببرد و مباحث آموزش ناقص خواهد بود، ممکن است در موفقیت دانشجو خدشه وارد شود. بنابراین کلاس‌های تدریس یاری باید با نظم و برنامه دقیقی برگزار شود. البته انتظار داریم تدریس یاران ما نیز مباحث را براساس دورس مصوب ارائه دهند.
وی تاکید کرد: دانشجویان ما که در رشته‌های فنی و مهندسی تدریس می کنند نیاز دارند مباحث درسی را در قالب مختلف از جمله تمرینی که به آنها داده می‌شود، یاد بگیرند و بسیاری از موضوعاتی را که شاید دانشجویان به دلیل سرعت بالای ارائه مطالب، یاد نگرفته‌اند را در این کلاس‌های تدریس یار آموزش ببینند.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین یادآور شد: کلاس‌های تدریس یاران ما باید با یک نظم و برنامه مشخصی ارائه شود و تلاش شود کمبودهای درسی در این کلاس‌ها جبران شود.
وی ادامه داد: به دلایلی در نظام پذیرش دانشجویان ما اختلاف سطوحی وجود دارد که بر اساس آن دانشجویان در کلاس‌های درس سطح یکسانی را از نظر سطح یادگیری ندارند و همه دانشجویان در یک طراز نیستند، اگر چه ممکن است این اختلاف سطح در بین دانشجویان دوره کارشناسی کمتر و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد بیشتر باشد. بر این اساس تدریس یاران باید تلاش کنند دانشجویانی که از سطح علمی بالاتری برخوردار نیستند را با تمرین به سطح قابل قبول برسانند.
به گفته وی،  برای ما این اصل مهم است که دروس کلاسی در یک استاندارد علمی قابل قبولی ارائه شود، ما بخاطر یک دانشجو نباید سطح ارائه دروس را پایین بیاوریم بلکه باید استاندارد و کیفیت آموزش حفظ شود تا دانشجویان با میانگین قابل قبول دروس خود را پاس کنند.
رهایی همچنین به نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: همانطور که ما موظف به رعایت مسائل و مقررات آموزشی هستیم، باید به همان اندازه نیز شئونات و قوانین کلاس را رعایت کنیم تا کلاس‌های ما از قاعده و قانون خارج نشود. این قاعده نیز در شروع ترم به طرق مختلف به اطلاع دانشجویان رسیده است و البته تدریس یاران ما باید این شئونات  را در کلاس های درس رعایت کنند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه بعضا با دانشجویانی مواجه می‌شویم که با مشکلاتی درگیر هستند بنابراین باید تلاش کنیم اولا سطح امید را در بین آنها بالا ببریم یا اگر با مواردی برخورد کردیم که افراد در شرایط متعادلی نبودند این موضوع را به آنها تذکر داده و راهنمایی کنیم تا این افراد به مراکز مشاوره مراجعه کنند، تا مشکلاتشان رفع شود.
رهایی در ادامه تاکید کرد: رفتار و برخورد اساتید و تدریس یاران با دانشجویان بسیار با اهمیت است. این رفتارها ابتدا باید توام با احترام و با محبت باشد چرا که ما با تندخویی نتیجه خوبی نمی گیریم و اثرگذاری رفتارهای محبت آمیز بسیار موثر است.

 
مسئول  دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
تدریس یاران با رفتار خود وطن دوستی را در بین دانشجویان تقویت کنند

مسئول  دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه تدریس یاران با رفتار خود وطن دوستی در بین دانشجویان را تقویت کنند، گفت: تدریس یاران مراقب باشند تا کنش، رفتار و گفتارشان با دانشجویان به گونه‌ای باشد که وطن پرستی در بین آنها تقویت شود چرا که حس وطن دوستی در دانشگاه‌هیان ما زمینه مهم تلاش و پیشرفت  را فراهم می آورد.
حجت الاسلام روح الله رجبی جایگاه معلمی و استادی برای انسان را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: معلم موجب رشد روحی، معنوی، فکری و شخصیتی افراد  می شود. بر این اساس نقش معلم این است که جان و شخصیت افراد را می سازد، نوع تربیت و پرورش معلم است که مشخص می کند افراد چگونه قدم خواهند برداشت و چه تاثیری برای جامعه خواهند داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: این معلم است که روحیه تلاش، کوشش، امید، استقلال فکری و انواع خصوصیات یک انسان موفق را رشد می دهد. بنابراین افرادی که در حوزه تدریس یاری فعالیت می کنند کسانی هستند که در مسیر معلمی قدم گذاشته و شانی از شئونات معلمی را برعهده می گیرند. بر این اساس این جایگاه بسیار مهم و حساس است به طوریکه بعضا اثر تدریس یاران به دانشجو حتی بیشتر از تاثیر خود اساتید می شود.
مسئول  دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری  در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: یکی از دلایل تاثیرگذاری بالای تدریس یاران بر روی دانشجویان این است که سن آنها نزدیک‌تر به سن دانشجویان است و نزدیکی سن در بحث تربیتی اثرگذاری زیادی دارد و افراد همسال یکدیگر را بیشتر از سایر گروه‌ها درک می کنند.
رجبی خاطر نشان کرد: با توجه به رشد روز افزون فضای علمی در رشته‌های مختلف، در نتیجه تدریس یاران در آموزش جزییات و پیچ و خم‌های یادگیری مباحث علمی در این فضا، گاهی بهتر از اساتید عمل می کنند. در نتیجه برخی اوقات استادیار اثر بیشتری حتی از استاد پیدا می کند.
وی یادآور شد: ارتباطی که تدریس یاران با دانشجویان می‌گیرند یک نعمت است که باید از آن استفاده بهینه کرد. بر این اساس تدریس یاران باید شئونات خود را حفظ کنند و همه شئونات استادان نیز باید برای تدریس یاران در نظر گرفته شود.
رجبی افزود: تدریس یاران مراقب باشند تا کنش، رفتار و گفتارشان با دانشجویان به گونه‌ای باشد که وطن پرستی در بین آنها تقویت شود چرا تا زمانی که وطن دوستی در دانشگاه‌های ما تقویت نشود جامعه به پیشرفت نخواهد رسید.
مسئول  دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیرهمچنین با بیان اینکه تدریس یاران به دانشجویان امید دهند، افزود: جامعه‌شناسان معتقد هستند، جامعه امیدوار بسیار بیشتر از یک جامعه ناامید در معرض پیشرفت است، حتی می گویند امید غیرواقع بینانه از ناامیدی واقع بینانه بهتر است. البته امروز نشانه‌های امید در کشور ما بسیار است و باید روی این نشانه ها تاکید کرد. علاوه بر امید، همچنین روحیه تلاش و کوشش نیز باید در بین دانشجویان تقویت شود.

 
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مدرسان دروس عملی ثبت نمرات و حضور غیاب دانشجویان را جدی بگیرند


مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه همه قوانین و مقررات اساتید مشمول تدریس یاران و مدرسان دروس عملی می شود گفت: مدرسان دروس عملی (آزمایشگاهها و کارگاهها) حضور و غیاب و غیبت دانشجویان را جدی بگیرند.
دکتر احمدرضا رییسی در نشست تدریس یاران و مدرسان دروس عملی گفت: در ترم حاضر حدود ۳۳۰ گروه تدریس یار و درس عملی داریم و به اساتید در ارائه دروس نظری و عملی کمک می کنند.
وی با بیان اینکه یک و نیم برابر تعداد تدریس یاران عضو هیات علمی در این دانشگاه داریم افزود: این نسبت نشان دهنده اهمیت نقش تدریس یاران در آموزش و یادگیری است.
رییسی خاطر نشان کرد: کلیه قوانین و مقرراتی که برای اساتید است مشمول تدریس یاران و مدرسان دروس عملی نیز می شود و در خواست می شود که مدرسان دروس عملی به موضوع حضور و غیاب دانشجویان توجه داشته باشند.
وی اضافه کرد: چرا که بعضا دانشجویی بنا به دلایلی در کلاس شرکت نمی کند و لازم است غیبت در کلاس ها ثبت شود تا دانشجو بتواند در انتهای ترم درخواست حذف ترم خود را ارائه دهد.
رییسی افزود: بعضا مدرسان آزمایشگاه دانشجویی که در کلاس یا آزمون پایان ترم حضور ندارد، بجای اعلام غیبت دانشجو، نمره‌ای می دهند که در این شرایط فرد نمی تواند از شرایط حذف ترم استفاده کند و جز دانشجویان مشروطی قرار می‌گیرد و ممکن است ادامه تحصیل دچار مشکل شود.
مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: از این رو تاکید کردیم قوانین را رعایت کنند و غیبت‌های کلاسی و امتحانی دانشجویان ثیت شود تا آنها بتواند از حذف ترم استفاده کنند.
وی ثبت به موقع نمرات را از دیگر مواردی دانست که باید تدریس یاران به آن توجه داشته باشند و یادآور شد: به ویژه برای ترم پاییز که بلافاصله ترم بعد آغاز می شود، ثبت به موقع نمرات بسیار با اهمیت است.
به گفته وی بررسی‌ها نشان می دهد که نمرات برخی از دروس عملی ترم گذشته دانشجویان ثبت نشده است که این امر برخی از دانشجویان را با مشکل مواجه می کند چرا که به ویژه دانشجویانی که در سال پایانی هستند باید نمرات آنها ثبت شده باشد تا به سقف واحد مناسبی رسیده باشد تا بتواند ادعای فراغت از تحصیل دهد.
رییسی با بیان اینکه تاخیر در ثبت نمرات موجب می‌شود که این دسته از دانشجویان با مشکل مواجه شوند، گفت: از این رو نمرات به موقع ثبت شود تا آنها دچار مشکل نشود.

دکتر مهدی رفیع‌زاده در این نشست  با بیان اینکه شما تدریس یاران بخشی از سیستم آموزش عالی کشور هستید افزود: همه مجموعه با هم جلو می رویم و از تجریبات یکدیگر بهره می بریم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از اقدامات انجام شده در حوزه اساتید را هماهنگی میان آنها دانست و یادآور شد: استادان و تدریس یاران وظایف متفاوتی دارند و تدریس یاران در قالب استاد وارد نشوند و این مرز وظایف باید به گونه‌ای هماهنگ رعایت شود.
رفیع زاده تاکید کرد: رعایت شئونات از دیگر مواردی است که باید تدریس یاران به آن توجه داشته باشند. شأنیت کلام و حضور و احترام در دانشگاه باید رعایت شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طبق ضوابط اگر نمره تدریس یاران از حدی پایین تر باشد، محدودیت‌هایی در فعالیت آنها ایجاد خواهد شد.
وی افزود: این کشور برای ما است و برای حفظ آن باید تلاش کنیم.

در این نشست دو کارگاه توسط دکتر سمیه اکبری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی و دکتر لیلا زرگرزاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی برای تدریس یاران برگزار شد.