مراسم تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1401/6/15 | 

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه مراسم تکریم آقای دکتر علی نیک­‌بخت و معارفه آقای دکتر سیدفرهنگ فصیحی با حضور دکتر خیرالدین مشاور وزیر و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات‌وفناوری، دکتر سیدحسن قدسی­‌پور رییس دانشگاه و دکتر غفاریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، جمعی از مدیران وکارکنان و آقای دکتر جوان­بخت به عنوان نماینده شرکت­‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه، در برج ابن‌­سینا آغاز شد و با بازدید از پارک ادامه و در ساختمان فارابی خاتمه یافت.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری، در این مراسم دکتر نیک‌­بخت گزارشی از فعالیت‌­های پارک علم و فناوری دانشگاه در دوسال گذشته ارائه دادند. در ادامه دکتر فصیحی به ارائه برنامه‌­های آتی پارک پرداختند.
دکتر علی خیرالدین در این مراسم، پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر را از پارک‌های نوپای کشور دانست که مجوز آن در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از سوی شورای گسترش صادر شد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بر اساس آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اجازه استخدام ۳۰۰ نیرو برای پارک‌های علم و فناوری داده شده و کارمندان پارک مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.
دکتر خیرالدین با اشاره به دستاورد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه‌های مختلف، چون هوافضا و ساخت پلتفرم هواپیمای ۷۲ نفره، گفت: در حال حاضر ۳۰ شرکت در پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانش‌بنیان هستند که این تعداد باید اضافه شود.
دکتر خیرالدین با اشاره به ایجاد پردیس‌های علم و فناوری مشترک در دانشگاه‌ها یادآور شد: پیشنهاد می‌شود پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری یکی از پژوهشگاه‌ها اقدام به راه اندازی پردیس‌های مشترک کند.
معاون فناوری وزیر علوم اظهار کرد: طبق ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش بنیان به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده شده است سازمان‌های توسعه و سرمایه گذاری راه اندازی کنند.
معاون وزیر علوم با اشاره به پهنه‌های نوآوری افزود: ایجاد چنین پهنه‌هایی در اطراف دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توجه به زیست بوم آن شدنی است.
در این مراسم دکتر قدسی پور، ایجاد پارک های علم و فناوری در اکثر دانشگاه ها و استان های کشور را از جمله موفقیت های کشور در توسعه سازمان های حمایتی در حوزه فناوری عنوان کرد و یادآور شد: در دانشگاه امیرکبیر در حال حاضر ۳۲۰ شرکت و واحد فناور مشغول به فعالیت هستند ضمن آنکه صندوق پژوهش و فناوری نیز در این دانشگاه راه‌اندازی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه این صندوق هنوز اقدام شایانی انجام نداده است، ابراز امیدواری کرد که با حضور رییس جدید گام‌های جدی­‌تری برای حمایت از شرکت‌­ها برداشته شود.
رئیس دانشگاه امیر­کبیر با اشاره به همکاری این دانشگاه با شهرداری، خاطر نشان کرد: با همکاری شهرداری مرکز فناوری راه اندازی می­‌شود و ما همکاری‌­ها را در حوزه‌های آی­‌تی توسعه می‌­دهیم.
در این مراسم دکتر سیدرضا غفاریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در سخنان کوتاهی خاطر نشان کرد: برنامه کلان دانشگاه این است که پارک دانشگاه تبدیل به قلب دانشگاه شود و رسیدن به این امر برنامه خاصی را می­‌طلبد.