روابط عمومی پارک علم وفن آوری دانشگاه امیر کبیر رشد تولید و مهار تورم در گروی فناوری است

 | تاریخ ارسال: 1402/2/23 | 

 

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: رشد تولید اگر در مسیر فناوری و ایجاد ارزش افزوده باشد، خود به خود می تواند به مهار تورم کمک کند.

دکتر فرهنگ فصیحی لنگرودی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با سیناپرس گفت: امسال برنامه های و سیاست های مختلفی از جمله زمینه سازی بیشتر برای کمک به فعالیت شرکت های فناور، پیرامون تحقق شعار” مهار تورم و رشد تولید” در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی افزود: رشد تولید اگر در مسیر فناوری و ایجاد ارزش افزوده باشد، خود به خود می تواند به مهار تورم کمک کند. اکنون شرکت های مستقر در مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با توجه به توان و ظرفیت این دانشگاه(مادر دانشگاه های صنعتی کشور) می توانند به رشد تولید حوزه های مختلف کمک شایانی کنند، از اینرو امسال بحث توسعه خدمات به شرکت ها را در برنامه کاری خودمان قرار داده ایم.

وی اظهارداشت: یکی از اهداف ما برای امسال ایجاد ارتباط میان صنعت و واحدهای فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر است زیرا تلاشی که این افراد برای توسعه فناوری در کشور می کنند، در ارتباط با مسائل واقعی و نیازهای واقعی صنعت است. خوشخبتانه وزارت عتف پیرامون تحقق این مهم تفاهم نامه ای با وزارت صمت منعقد کرده است. پیرو این تفاهم نامه، هر دو وزارتخانه ظرفیت های خودشان را در اختیار همدیگر قرار می دهند؛ وزارت صمت، سرمایه و فضای کار و وزارت عتف نیز ظرفیت های قانونی، پارک های علم و فناوری، مجموعه های دانش بنیان و فناور را دارد. وظیفه اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه امیر کبیر در این تفاهم نامه، عرضه فناوری و اتصال تکنولوژی دانشگاه به صنعت است.

فصیحی به سیناپرس گفت: طبق تفاهم نامه ای که میان پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و گروه صنعتی ارج امضا شده، پردیس مشترکی بین این دو مجموعه ایجاد می شود. طبق این تفاهم نامه مجموعه صنعت و ارج نیازها و فضای خودشان را در اختیار شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار می دهند. سپس در فضایی مشترک برای افزایش کیفیت، رشد تولید و گسترش بازار صنعت لوازم خانگی و صنایع مرتبط با آن در داخل و خارج از کشور اقداماتی انجام خواهیم داد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآورشد: اکنون شرکت های بسیار متنوع و مرتبطی با حوزه صنایع الکترونیک، طراحی و مکانیک، در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر فعالیت دارند. در این طرح ما قصد داریم شرکت های صنایع الکترونیک با شرکت های حوزه طراحی و مکانیک را به یکدیگر مرتبط کنیم تا در حمایتی مشترک و بنابر نیازهای مجموعه ارج، پردیس نوآوری مشترک ایجاد شود.

وی تصریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر براساس ضوابط وزارت علوم مزایایی قانونی دارد از اینرو شرکت ها و گروه های مستقر در این پردیس به راحتی می توانند کار خود را انجام دهند. شرکت ها می توانند در همسایگی بخش صنعت به راحتی با مراجعه به خط و فرایندهای تولید، با نیازهای بخش صنعت آشنا شوند و اقدامی موثر پیرامون کمک به رشد تولید انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در فاز نخست این طرح، تا نیمه نخست امسال ۲۰ واحد در این پردیس مستقر شوند. فضای مجموعه ارج، بسیار خوب است از اینرو امیدواریم در صورت موفقیت این مرحله، به فکر توسعه و گسترش آن باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سیناپرس گفت: قطعا این نوع همکاری ارزآوری مستقیمی به دنبال ندارد؛ فعالیت شرکت ها و واحدهای فناور روی تولید ارج و صنعت تاثیر می گذارد. تولید صنعت به گسترش بازار، افزایش کیفیت و صادرات منجر می شود.

فصیحی به سیناپرس گفت: بی شک یکی از نتایج این نوع همکاری ها منجر می شود کیفیت تولید بالا برود و هزینه های تولید نیزکاهش پیدا کند. اگر این دو هدف رخ ندهد، فناوری خاصیتی نخواهد داشت. یکی از اهداف تکنولوژی و عرضه تکنولوژی افزایش بهره وری است. بخشی از مسائلی که منجر به افزایش قیمت و گرانی ها می شود ناشی از حل نکردن مسائل بنگاه و مجموعه صنعت است. اگر ما بتوانیم با کمک دانش و فناوری دانشگاه و پارک علم و فناوری مسائل صنعت را برطرف کنیم. قطعا قیمت ها محصولات کاهش و کیفیت آنها نیز افزایش می یابد.

 وی در پایان اظهارداشت: هم اکنون ۲۴۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری امیرکبیر فعالیت دارند. امسال در نظر داریم با همکاری مشترک بخش صنعت تعداد این واحدها را ۵۰ درصد افزایش دهیم و به حدود ۴۰۰ شرکت برسانیم. از ۲۴۰ واحد فناور، ۶۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری مستقر هستند. امسال ما در نظر داریم شرکت های دانش بنیان جدیدی را پذیرش کنیم و به شرکت ها نیز کمک کنیم تا مجوز دانش بنیانی شان را اخذ کنند.
https://sinapress.ir/news/۴۶۳۹۹۳