نشست رؤسای مراکز رشد، معاونین و مسئولین تجاری سازی پارک ها

 | تاریخ ارسال: 1402/10/7 | 
نشست مشترک بین رؤسای مراکز رشد، معاونین و مسئولین تجاری‌سازی پارک‌های علم وفناوری، ششم دی ماه در محل پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در این جلسه دکتر سیدفرهنگ فصیحی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر دیندار نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دکتر کیانی نماینده وزارت امور خارجه شرکت داشتند. 
 

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر: در تجاری‌سازی فقط مساله کسب درآمد نیست و  باید مشخص باشد که چقدر دانش در جامعه عملی می‌شود.
در این جلسه دکتر فصیحی ضمن خوش­آمد‌گویی به میهمانان گفت پارک­‌ها نهادی اقتصادی هستند و پارک‌های دانشگاهی به علت مجاورت با دانشگاه ژانر متفاوتی از فعالیت دارند. چراکه در کنار مخزنی از اطلاعات و دانش ­فنی قرار دارند که دارایی ارزشمندی محسوب می­‌شود. پارک‌های علم و فناوری بین علم و بازار
، اقتصاد و دانش، فضای کار خصوصی و دولتی هستند و باید نسبت به هر دو طرف آگاهی و شناخت داشته باشند. این فضای بینابین می‌تواند بحث اقتصاد دانش بنیان را پیش ببرد. فصیحی گفت پارک امیرکبیر تلاش می‌کند مساله‌محوری در حوزه‌های مختلف را مبنا قرار دهد و به مسائل پیرامون خود توجه داشته باشد.
دکتر فصیحی با اشاره به اهمیت بحث تجاری­‌سازی گفت: بخشی از نگاه تجاری‌سازی باید مربوط به موضوع حل مساله باشد چراکه در تجاری‌سازی فقط مساله کسب درآمد نیست و نقطه اثر در تجاری‌سازی باید مشخص باشد که چقدر دانش در جامعه عملی می‌شود و به دست مردم می­‌رسد.
او در ادامه گفت در پارک امیرکبیر ارتباط خوبی با پژوهش و فناوری دانشگاه وجود دارد و ما سعی می‌کنیم با استفاده از یک مکانیزم مشخص به مواردی از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی که برای تجاری‌سازی ارزشمند هستند بپردازیم.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر افزود: در هر محصول و خدمتی باید برای تجاری شدن سه ویژگی دیده شود: در وهله اول کیفیت
، بعد قیمت مناسب و در نهایت پایداری برند.

 

 
دکتر کیانی: از واحدهای فناور می‌خواهیم پیش از تولید به فکر صادرات باشند و بحث صادرات را جدی بگیرند.
در ادامه دکتر کیانی به بیان ظرفیت‌های وزارت امور خارجه پرداختند. دکتر کیانی گفت حمایت از شرکت‌هایی که پروژه محور حرکت می‌­کنند در اولویت ماست. وی از واحدهای فناور خواست پیش از تولید به فکر صادرات باشند و بحث صادرات را جدی بگیرند. وی ادامه داد پارک‌ها در خیلی از بخش‌ها تحریم نیستند و می‌توانند فعالیت‌هایی داشته باشند که ارز و تکنولوژی را وارد کشور کنند. دکتر کیانی در تایید صحبت‌های دکتر فصیحی گفت پارک‌های علم و فناوری مجموعه‌ای دولتی هستند که لازم است به شیوه خصوصی فکر  و عمل کنند.
 

 
در پایان حاضرین سوالات خود را از دکتر کیانی پرسیدند. این جلسه از ساعت ۹ تا ۱۲ ادامه داشت.